welkom bij de blogs van praktijk Juichende cellen 
Home     Blogs                                        treug naar de FB pagian van Juichende cellen
Lekker slapen? Breng je zenuwstelsel tot rust

Ik heb zo heerlijk geslapen

Ik heb zo heerlijk geslapen. Dat hoor ik heel vaak terug van klanten als ze een workshop TRE of een privé sessie TRE (Tension Release Exercises) hebben gedaan. En ik kan hun ervaring alleen maar beamen. Sinds ik zelf TRE doe slaap ik gewoon veel beter. Dieper, gewoon aan één stuk door en ik wordt uitgerust wakker. En dat verbaasd mij niet meer. Ondertussen weet ik dat beter slapen gewoon één van de eerste dingen is die zal gebeuren als je TRE gaat doen. Ik zal je uitleggen waarom dat zo is.

 

De voorwaarden om lekker te slapen in een notendop

Heel simpel gezegd:

De oefeningen van TRE zorgen ervoor dat je zenuwstelsel tot rust komt. En als dat gebeurt dan ga je automatisch veel beter slapen. Dat betekent dan automatisch … dat als niet kunt slapen … je zenuwstelsel teveel geactiveerd is. Ik neem je graag mee in een heel simpele uitleg zodat ook jij straks begrijpt waarom een rustig zenuwstelsel en lekker slapen samen gaan.

 
Je kunt het zenuwstelsel zien als een heel groot netwerk van communicatie. Net als bij telefonie of internet. Het zenuwstelsel verbind a..h.w. alle delen van je lichaam met elkaar, en is een enorme regelneef. Het geeft informatie door en stuurt allerlei processen aan ( b.v: ademhaling, hartslag, aanmaak van stresshormonen). Net als veel andere delen van je lichaam, kun je het zenuwstelsel opdelen in stukken.

Om het op dit moment super simpel te houden delen we het op in twee stukken. Een gedeelte wat ons activeert (sympathisch zenuwstelsel = SZ) en een gedeelte wat rust en heling brengt (parasympatisch zenuwstelsel = PZ).

 
Op het moment dat je brein denkt dat er gevaar zou kunnen zijn wordt het sympathische deel geactiveerd. Je hart gaat dan sneller slaan, je ademhaling versnelt, je spieren spannen aan en er worden stress hormonen aangemaakt. Er wordt ook extra energie aangemaakt in het sympathische deel van je zenuwstelsel. Dit alles gebeurt volautomatisch. Je lichaam wordt klaargemaakt voor actie. Om precies te zijn: je lichaam wordt voorbereid om zo snel mogelijk te kunnen vluchten of zo goed mogelijk te kunnen vechten. Niet echt een relaxte situatie. Prima zolang het nodig is, dat wel. Het helpt je bijvoorbeeld op het nippertje de bus nog te halen. Of stevig op je benen te blijven in een conflict met je baas, partner of klant.

 
Maar, als de situatie weer veilig is, dan is het wel zo fijn om ook fysiek gezien weer rust in de tent te krijgen. Wat simpelweg betekent dat je parasympatische zenuwstelsel weer wordt geactiveerd en je sympathische deel tot rust komt. Alle reacties van je lichaam die werden geactiveerd bij de stress, worden dan weer uitgeschakeld. Je kunt je dan weer als vanzelf ontspannen en je voelt je veilig. Emoties als boosheid, twijfel en angst ebben weg. En dat is allemaal nodig om fijn en diep te kunnen slapen.

 
Het gebeurt echter nogal eens dat als de kust weer veilig is, ons lichaam niet meer (volledig) terug kan keren naar deze rust situatie. Het sympathische deel van je zenuwstelsel blijft geactiveerd. Je blijft dan malen. Je hart blijft ongemerkt net iets sneller slaan. Je spieren blijven ongemerkt (iets) aangespannen. Allemaal signalen voor je lijf dat de kust niet veilig is. Met als logisch  resultaat dat je niet kunnen slapen. De hoofdoorzaak hiervan is dat het mechanisme wat de rust automatisch terug zou kunnen brengen in je systeem niet meer aanslaat. Dat komt omdat we dit mechanisme namelijk eeuwen lang hebben onderdrukt. En dat is jammer, want het zorgt voor tal van problemen. Onder andere dat lekker (door)slapen een probleem wordt.

 
Op het moment dat je het voor elkaar kan krijgen om je zenuwstelsel te kalmeren, dan wordt lekker slapen als vanzelf weer heel vanzelfsprekend. Gelukkig is dit heel eenvoudig te bereiken met de oefeningen van TRE (Tension Release Exercises).


 
Werkelijk tot rust komen met TRE

Alle 7 oefeningen van TRE zijn erop gericht om het sympathische deel van je zenuwstelsel weer tot rust te brengen. Want daar begin je mee: 7 simpele fysieke oefeningen. Je gaat je lichaam hiermee trainen om terug te veren naar rust. Direct na de eerste sessie hebben de meeste deelnemers al resultaat…. Beter slapen! En als je thuis verder oefent geef je je lichaam als het ware telkens nieuwe instructies. In korte tijd creëer je een nieuw pad, waarin je lichaam snel snapt wat de bedoeling is: rustig worden. Naast beter slapen zal je lichaam ook andere voordelen hebben.

 
Want denk er eens aan wat een heftige arbeid je lijf steeds moest doen als je hart net iets sneller slaat dan nodig. Voor je lijf is dat net alsof je continue aan het hardlopen bent. Of de kracht die nodig is om de gehele tijd net iets sneller te ademen of je spieren (iets) aangespannen te houden. Pijn, vermoeidheid, lusteloosheid kunnen dan gemakkelijk ontstaan. Als je deze automatische processen van hard werken om kunt keren door je zenuwstelsel tot rust te brengen is het logisch dat ook klachten als pijn en vermoeidheid kunnen verminderen of soms zelfs verdwijnen.

 
Je zenuwstelsel tot rust brengen heeft gewoon veel voordelen. Je lichaam kan hiermee terug keren naar de oorspronkelijke gezonde staat. De oefeningen van TRE helpen je hiermee. De oefeningen activeren namelijk een oer mechanisme waarmee je dan weliswaar bent geboren, maar wat als het ware is ingeslapen omdat we het massaal niet meer gebruiken. Op het moment dat je dit oer mechanisme om stress uit je zenuwstelsel te ontladen activeert geef je je lichaam weer de kracht en macht om gezond te worden. De weg terug te vinden naar ontspanning en rust en een diep gevoel van veiligheid. Dat zijn de eerste vereisten om gemakkelijk, goed en diep te slapen.

 

 

Wat houd je nog tegen?

Zo simpel kan het dus zijn. Gelukkig is het ook vrij simpel om TRE te leren. Voor de meeste mensen is het voldoende om een introductie workshop te volgen of 3 privé  sessies te nemen. Daarna kunnen ze veilig en efficiënt aan de slag. Gewoon thuis. Op de momenten dat het jou uitkomt.

 
Kijk op de agenda (LINK) wanneer de eerstvolgende workshop er is in het midden van het land (Culemborg). Want lekker slapen is voor iedereen weggelegd. Ook voor jou. Het enige wat je hoeft te doen is je zenuwstelsel kalmeren. Nu weet je waarom. En vooral; hoe je dat simpel kunt doen. Is er nog iets wat je tegenhoud om actie te ondernemen? Bel mij dan, misschien kan ik je twijfel wegnemen (0345-530349).

 

Christine Broekhuizen

www.juichendecellen.nl


Lees ook mijn volgende BLOG: Genezing kan pas inzetten als de stress voorbij is

Lees ook mijn andere BLOGS



Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe informatie?
Laat het mij weten via de mail info@juichendecellen.nl

dan krijg je bericht via de mail als er weer een
nieuwe update is.

Wil je meer weten?
Lees dan ook



Contact     Tarieven    Agenda    Over mijzelf    Tips

volg Praktijk Juichende cellen op Face Book