welkom bij de blogs van praktijk Juichende cellen 
Home     Blogs                                        treug naar de FB pagian van Juichende cellen
Genezing kan pas inzetten als de stress voorbij is .......


Stress verlagen voor grotere kans op genezing

Gezond zijn. Helemaal …... Van top tot teen. Dat is wat we willen. Blij, energiek, vitaal. Dus als we iets mankeren, doen we er alles aan om zo snel mogelijk weer beter te worden. We nemen medicatie, ondergaan diverse behandelingen (regulier of alternatief) ….. maar heb je er ooit wel eens aan gedacht om je stress niveaus te dempen om je genezing een duwtje in de rug te geven? Want dat is namelijk een grote speler als het erom gaat weer gezond te worden. Je stressniveau verlagen behoort tot de basis voorwaarden als het gaat om weer gezond worden

De voorwaarden voor genezing

Je lichaam is in staat zichzelf te helen. Tot het zelfstandig terugkeren naar een staat van gezondheid. Eigenlijk (haast) altijd. Maar dan moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan om dit staaltje van genezing voor elkaar te krijgen.

Je lichaam moet zoveel mogelijk ontdaan zijn van stress om überhaupt aan de herstelprocessen toe te kunnen komen. 

Je lichaam moet voldoende gehydrateerd zijn om de nodige chemische processen te laten plaatsvinden 

Er moeten voldoende bouwstoffen in je lichaam aanwezig zijn om interne reparaties uit te voeren

Als deze 3 dingen in orde zijn dan is genezing een stuk dichterbij. Deze blog gaat over het eerste punt. Stressreductie om de aanzet te kunnen maken naar het proces van genezing. 



Kan mijn lichaam dat zelf?

Je lichaam heeft in principe alles in huis om zichzelf te kunnen helen. En dat is eigenlijk een logisch gegeven, want hoe hadden wij mensen en dieren anders de afgelopen eeuwen kunnen overleven? Zonder alle geavanceerde technieken die we tegenwoordig hebben. Je lichaam kan het (vaak) zelf, alleen moeten er wel een paar basis voorwaarden in orde zijn om de klus uiteindelijk te kunnen klaren. Of überhaupt te kunnen beginnen. Ik zal je uitleggen waarom, aan de hand van een simpel voorbeeld.


Je stresssysteem op volle toeren

Stel je eens voor dat je nog in de oertijd zou leven. Je leeft in de wouden en je voedt jezelf met dat wat voorhanden is. Alleen….. op dit moment wordt je achtervolgd. Je rent voor je leven. Je moet snel zijn. Je moet voldoende kracht genereren om de wilde run naar ontsnapping lang genoeg vol te kunnen houden. Je lichaam doet zijn uiterste best om je hierbij te helpen. De stress hormonen gieren daarom door je lijf. Deze hormonen helpen je lichaam om alles te doen waardoor je snelheid en kracht kunt genereren en waardoor je het langer vol kunt houden. Je ademhaling gaat beduidend sneller dan anders waardoor je meer zuurstof inneemt. Je hart pompt als een gek om bloed (en daarmee zuurstof en voeding) naar je spieren te brengen. En al deze processen gaan helemaal automatisch. Zo zorgt je lichaam ervoor dat je de grootste kans hebt op overleven.


Prioriteiten stellen om te overleven

Terwijl je zo aan het rennen bent bloedt je hevig. Tijdens je run naar de vrijheid heb je je verwond. Je lichaam houd zich echter niet met deze verwonding bezig. Er zijn belangrijker zaken aan de orde: namelijk zorgen dat je ontsnapt aan het directe dreigende gevaar. Alles wat je lichaam in kan zetten om dat voor elkaar te krijgen zal het gebruiken. En daarbij is er dan geen ruimte om zich bezig te houden met andere zaken, zoals het dichten van de wond. Dat komt later wel…. als je de achtervolger van je hebt afgeschud. Dan pas…als het helemaal veilig is, zal je lichaam alles in het werk gaan stellen om het bloeden te stelpen en de wond te dichten. Dan pas wordt dat probleem prioriteit nr 1. Je brein is degene die een sleutelrol speelt in deze beslissingen van prioriteiten stellen. 

 

De stress in de huidige maatschappij

Tegenwoordig wordt je niet meer (dagelijks) achterna gezeten door een dier of mens die je wil vermoorden of opeten. De “gevaren” zijn meestal van een heel ander soort tegenwoordig. Het probleem is echter dat je brein dat onderscheid van gevaren niet kan maken. Je brein reageert nog precies hetzelfde als toen we in de oertijd leefden. En zal dus ook met dezelfde processen reageren als in die tijd.


Vechten, Vluchten of Bevriezen

Je brein denkt in concepten van angst (moet ik vluchten?) boosheid (moet ik vechten?) of er is geen enkele uitweg meer (ik moet “bevriezen”). En al naargelang er zo’n aspect naar voren wordt geschoven zal je brein je lichaam aansturen alsof je leven direct in gevaar is. Herstelwerkzaamheden zullen dan moeten wachten totdat je brein denkt dat alles weer veilig is. Dan pas heeft je lichaam alle ruimte om te gaan werken aan herstel van wonden, breuken, het opruimen van ontstekingen, tumoren of andere zaken die niet in een gezond lichaam horen.


Jouw triggers voor stressresponsen

Deze vormen van angst, boosheid en bevriezen komen veel vaker voor dan je je bewust bent. De stress van angst zal opkomen bij bijvoorbeeld het horen van allerlei geluiden, bij haasten, bij gevoelens van twijfel en bij het aanhoren van een diagnose. De stress van boosheid vlamt op bij frustratie op het werk of in je gezin, als iemand je snijdt op de snelweg. En de stress van bevriezen is aan de orde als je je hulpeloos of hopeloos voelt, depressieve gevoelen hebt of als je faalangst hebt. Dit zijn natuurlijk slechts enkele voorbeelden. En dat betekent dat zonder dat je het doorhebt het elke dag weer een hoop onbewuste stress en spanning op levert. Je voelt je goed, bent (redelijk) gelukkig, maar tegelijk reageert je lijf onbewust meerdere malen per dag alsof het in levensgevaar verkeert. Al je stressresponsen gaan dan op AAN en voor herstelwerkzaamheden is op dat moment geen ruimte. Belangrijk om te weten is dat al deze spanning en stress zich in je lijf op hoopt. En daarmee genezingsprocessen in de weg staan. Om maar te zwijgen van de fysieke ongemakken die op den duur kunnen ontstaan


Neem zelf de touwtjes in handen bij stress

Hoe fijn zou het zijn als je je stress responsen UIT kunt zetten en je stress niveau te verlagen. Zodat je brein het signaal krijgt dat het veilig is en je lichaam werkelijk tot rust kan komen. Het gevolg zal zijn dat je lichaam daarna alle ruimte heeft om de aandacht te richten op de nodige herstel werkzaamheden (en die zijn er eigenlijk altijd wel). Natuurlijk is het helemaal fijn om bij een (ernstige) ziekte zelf je steentje bij te kunnen dragen aan herstel. Maar denk ook eens aan het herstellen van vermoeidheid, spierpijnen, of het herstel van organen die door een tijd van spanning en/of stress schade hebben opgelopen zonder dat jij daar iets van merkte.

Jouw ontlaad mechanisme slaapt alleen maar

Het mooie is dat wij mensen van nature zo’n mechanisme hebben meegekregen om stress niveaus te verlagen en het gehele stress systeem op UIT te zetten. Alleen weet je lichaam dat niet meer, en jij waarschijnlijk ook niet. Het mechanisme is er dus wel, maar het slaapt. Gelukkig heeft Dr.D Bercelli een manier gevonden om het weer wakker te maken. Hij ontwikkelde de methode TRE (Tension Release Exercises). Dit zijn 7 eenvoudige fysieke oefeningetjes die je lichaam voor bereiden en uitnodigen om het ontlaad mechanisme weer aan het werk te laten gaan. Bij de meeste mensen lukt dit al bij de eerste keer. En dat betekent dat je direct de vruchten kunt plukken van je werk. De tremoren die ontstaan naar aanleiding van de oefeningen zorgen ervoor dat (chronische) spanning en stress direct wordt afgevoerd zodat vanuit je zenuwstelsel zodat een diepe ontspanning ontstaat.

TRE kun je leren in een workshop of 3 privé sessies. Blijf je de oefeningen met enige regelmaat herhalen dan zal je daar zeker vruchten van plukken


Tension Release Exercises lonen altijd

Net als bij elke methode: garanties kunnen niet worden gegeven. Zie TRE dan ook als een methode die je naast andere behandelingen kunt gebruiken als je een ziekte hebt. Alhoewel er zeker ook klachten zijn verdwenen door alleen maar TRE te beoefenen. Eigenlijk heeft iedereen na een aantal weken TRE beoefenen wel dingen te melden die verandert zijn. Ik heb reacties gehoord als:

  • Ik slaap beter
  • Mijn kaken zijn veel rustiger (n.a.v. klapkaak)
  • Ik voel mij beter in gezelschap
  • Ik kan de stress thuis veel beter aan (ook als de kinderen thuis zijn)
  • Mijn rugpijn is veel minder (of hij is weg)
  • Ik ben een blijer mens

En al deze reacties van het lichaam kwamen alleen maar door het verlagen het stressniveau.
Wil jij dat ook?

Kijk op de AGENDA van Praktijk Juichende cellen voor nieuwe data van TRE workshops 

 


Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe informatie?
Laat het mij weten via de mail info@juichendecellen.nl

dan krijg je bericht via de mail als er weer een
nieuwe update is.

Lees meer over:


Contact     Tarieven    Agenda    Over mijzelf    Tips

volg Praktijk Juichende cellen op Face Book