welkom bij de blogs van praktijk Juichende cellen 
Home     Blogs                                        treug naar de FB pagian van Juichende cellen
Gezond 100 jaar worden .... ligt dat binnen ons bereik?

Met gemak 100 jaar worden

Gezond oud worden. Dat doen mensen die in The Blue Zones wonen. Dit zijn 7 plekken op aarde waar mensen met gemak ouder dan 100 jaar worden. De mensen zijn tot op hoge leeftijd gezond en gelukkig op deze plekken. Als ze dik in de 90 zijn klimmen ze nog in bomen en werken ze nog op het land. Allemaal alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Deze blue zones liggen verspreid over de wereld. Het dichtstbij huis liggen Sardinie (Italië), Ikarie (Griekenland) en Öland in Zweden. Aan de andere kant van de wereld ligt er nog een bekende blue zone: Okinawa (Japan).

Natuurlijk is er onderzoek naar gedaan, waarom de mensen op deze plekken zo oud worden. En de mogelijke verklaring voor de gezondheid tot op hoge leeftijd van mensen in deze zones wordt gezocht in het geïsoleerde karakter van veel blauwe zones, wat bevorderlijjk is voor het behoud van een traditionele levensstijl met veel fysieke activiteiet, hechte sociale banden en lokaal geproduceerd voedsel.


3  mogelijkheden om veroudering tegen te gaan

Je zou kunnen zeggen; tja, zo’n levensstijl (geïsoleerd, traditioneel en zonder haast) is voor ons in Nederland dus onhaalbaar. We leven hier immers verre van geïsoleerd en ons leven is druk met vooral véél. Veel van alles. Maar ik probeer altijd te kijken naar wat er WEL mogelijk is. Op welke manieren je je lichaam kunt helpen gezond te blijven (of te worden).

En onze start is dan wel heel erg anders dan in deze blue zones (druk om ons heen, druk in onszelf, veel voedsel die fabrieksmatig geproduceerd is en weinig fysieke activiteit), maar op elk punt valt op een eenvoudige manier wel een stukje winst te behalen. En ik zeg altijd: elke stap vooruit is er één.

Stap 1:

De mensen in the blue zones eten traditioneel en lokaal geproduceerde voeding. Hier in Nederland kun je ervoor zorgen dat je voedsel voor ongeveer 80% bestaat uit voedsel dat niet bewerkt is in fabrieken. Dat betekent in de praktijk dat je het gros van je boodschappen zal doen op de groenten en fruit afdeling, aangevuld met volle granen en volle melkproducten (roomboter, pure melk/yoghurt/kwark), boerenkaas en misschien als je dat wilt ook af en toe een stukje lekker biologisch vlees.

Als je dit doet zal het voor veel mensen al een gezondheids voordeel opleveren. Je mist op deze manier namelijk een ongelooflijke hoeveelheid (vaak chemische) toevoegingen (E-nummers), bewerkte en dus ongezonde vetten en toegevoegde suikers. Toegegeven: het vraagt vooral in het begin enige creativiteit en doorzettingsvermogen. Maar als je weet hoe het moet dan wil je niet anders meer. Je wint er naast een betere gezondheid namelijk ook veel meer smaak bij.

Stap 2

In the blue zones bewegen de mensen veel. Ze sporten niet, maar hun beweging halen ze uit dagelijkse activiteiten. Ze werken minder met elektrische apparaten en verplaatsen zich voornamelijk met de benenwagen. Zorg dus dat je met regelmaat beweegt. Sta vaker even op en doe een klusje tussen door, voor je weer achter je bureau kruipt. Neem je normaal de bus? Overweeg eens om te gaan lopen of fietsen. En grasmaaien kan met de handmaaier i.p.v. met de elektrische. Want elke kleine verandering die telt.

Stap 3:

Het stress loze leven dat mensen in the blue zones hebben heeft volgens mij ook een heel grote impact. Maar hoe doe je dat nu hier in onze hectische maatschappij?

 
Je kunt er allereerst voor zorgen dat je met enige regelmaat een aantal uren rust inbouwt voor jezelf: TV uit, heerlijk alleen met een boek of juist naar buiten om te wanden in de natuur. Maar nog beter is het om te zorgen dat je de spanning en stress die je dagelijks opbouwt weer helemaal kwijt raakt. Onderaan deze BLOG leg ik uit hoe je je spanning en stress eenvoudig en snel los kunt laten, maar ik zal je eerst uitleggen waarom dat zo belangrijk is.

 

De schade die stress aanricht

De hoeveelheid stress in ons leven is enorm, ook al zijn de meesten van ons er als het ware ”doof” voor geworden. Want of je er nu last van hebt of niet, iedereen in deze maatschappij bouwt stress op.

Al het lawaai om ons heen, de werkdruk, de hectiek in het verkeer of openbaar vervoer, de TV die heftige beelden je huiskamer in slingert, gezinsdrukte waarin iedereen andere bezigheden heeft met de bijbehorende planningen …… Dat alles (en nog meer) levert op (on)bewust niveau spanning en stress op. En deze spanning/stress zorgt op den duur dus voor enorme problemen.

 

Stijfheid versus flexibiliteit

Elke keer dat je stress opbouwt gaat je hart sneller slaan, je adem versneld, je spieren spannen onbewust iets aan, je bindweefsel trekt samen en je lichaam gaat stresshormonen produceren. Als we dan bijvoorbeeld kijken naar de spieren en het bindweefsel is stijfheid het logische gevolg. Want we bouwen de stress wel op, maar laten deze nooit meer volledig los. Ons lichaam is dat door onderdrukking van de reset modus verleerd. Deze stijfheid komt dus niet door de ouderdom, maar simpelweg omdat we spanning en stress in ons lichaam vasthouden.

Als je je lichaam de kans gaat geven om de (oude) spanning en stress weer los te laten zorgt dat ervoor dat je spieren en weefsels hun oorspronkelijke elasticiteit weer terug krijgen en verklevingen uit je bindweefsel verdwijnen. Meer souplesse en gemakkelijker en harmonieuzer bewegen zullen het gevolg zijn. Met als resultaat dat je je tot op hoge leeftijd vrij en goed zal kunnen bewegen.

 

Veroudering versus regeneratie van de (onder)huid

In je weefsels (huid, bindweefsel, spieren) kan door het loslaten van spanning en stress op den duur ook regeneratie optreden omdat ze beter worden doorbloed als de spanning eruit verdwijnt.

Afvalstoffen (deze zorgen voor veroudering) kunnen dan namelijk beter worden afgevoerd en voedingsstoffen (deze zorgen voor regeneratie) kunnen de weefsels vervolgens beter bereiken. Je snapt vast wel dat deze benadering van diep binnenuit het lichaam veel beter werkt dan allerlei crèmes die slechts de oppervlakte beroeren.

 

Orgaan degeneratie versus optimalisatie

En als je nog dieper het lichaam ingaat dan zie je dat de organen die je daar aantreft (b.v lever, nieren, darmen, prostaat) ook beter in staat zijn om hun werk optimaal te doen. Het bindweefsel wat de organen omhult wordt zachter waardoor de organen weer voluit kunnen bewegen. Herstel is dan ook op orgaan niveau veel beter mogelijk. Een logisch iets, want zeg nou zelf: als jij weken of maanden lang te weinig leefruimte zou hebben dan zou je ook gaan verpieteren omdat het plezier in het bestaan je zachtjes aan zou vergaan

 

Spanning en stress loslaten uit je lichaam zorgen dus op een breed vlak voor optimalering en herstel van allerlei lichaamsfuncties. Dit is een voorwaarde om tot op hoge leeftijd gezond te blijven (of weer gezonder te worden).

 

Je hart en stress

Kijk je naar het hart tijdens stressreacties dan is het ook logisch dat dit orgaan het gemakkelijker krijgt als de stress wordt losgelaten. Het hoeft immers niet meer continue snel te slaan, maar krijgt regelmatig de tijd om op een rustiger tempo te herstellen. Normalisering van je bloeddruk is een logisch gevolg.

 

Je lichaam is enorm flexibel. Het levert topprestaties als dat nodig is tijdens stresssituaties, maar heeft ook een enorm vermogen tot herstel als het daar de kans toe krijgt. Stress en spanning op diep niveau werkelijk loslaten is hiervoor de aangewezen manier.


Je lichaam regenereren door spanning los te laten

En juist op dit punt kan ik je bijzonder goed helpen. Het is mijn expertise  om mensen te helpen hun innerlijke (onbewuste) spanning en stress los te laten. Ik werk hiervoor met diverse methodes. Een van de meest gave methodes die ik hiervoor gebruik is TRE. Het is de meeste natuurlijke methode omdat je een oer mechanisme in je lichaam leert te her activeren om stress en spanning los te laten. Weet je eenmaal hoe het werkt dan heb je een tool voor de rest van je leven om je lichaam diep te ontspannen en resetten.

Want zonder de eerste 3 stappen af te vallen beschouw ik deze stap toch als een cruciale, en misschien wel de meest eenvoudige, schakel in de weg naar een betere gezondheid en daarmee gezond oud(er) worden.

 

Snel en eenvoudig spanning en stress loslaten wanneer jij dat nodig hebt: Je kunt het leren in een workshop. De oefeningen van TRE helpen je om gezond(er) oud te worden. Ze genereren beter slapen, ontspanning, een blij gevoel, flexibiliteit in lichaam en geest en vertraging van ouderdomsverschijnselen.

 

Ben je benieuwd naar meer informatie over TRE?  LINK



Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe informatie?
Laat het mij weten via de mail info@juichendecellen.nl

dan krijg je bericht via de mail als er weer een
nieuwe update is.


Wil je meer weten?
Lees dan ook



Contact     Tarieven    Agenda    Over mijzelf    Tips

volg Praktijk Juichende cellen op Face Book