welkom bij de blogs van praktijk Juichende cellen 
Home     Blogs                                        treug naar de FB pagian van Juichende cellen
De verborgen stressoren in je leven

99,9% van de mensen heeft last van stress

Als ik aan mensen vraag: heb jij last van stress? Dan antwoorden de meesten dat het wel eens voorkomt, maar dat het echt wel meevalt hoor. Een en ander vaak nog gevolgd door verhalen over yoga, meditatie wat echt goed helpt tegen de momenten van stress. Toch weet ik zeker dat 99,9% van alle mensen last heeft van (opgehoopte) stress in het lichaamssysteem. Punt is eigenlijk dat we gewoon allemaal, vaak bomvol, zitten met stress. Zonder dat we het doorhebben. En deze  stress be´nvloed onze gezondheid en welzijn, veel meer dan we beseffen. Maar waar komt die stress dan allemaal vandaan?


Je brein is ingesteld om gevaar op te sporen.

De stress waar we door de dag heen mee te maken hebben is vaak heel subtiel, maar zeker aanwezig. De oorzaak daarvan is te vinden in ons brein. Bepaalde delen van ons brein zijn namelijk ingesteld om gevaar op te sporen. Bij elk signaal dat kan duiden op gevaar stuurt het brein direct signalen naar ons zenuwstelsel die dan onmiddellijk in de alarmstand schiet. Het resultaat is dat je spieren aanspannen, je ademhaling iets versnelt je hartslag omhoog gaat, dat er stress hormonen worden aangemaakt ……. En dat allemaal voor het moment dat het misschien werkelijk nodig zal blijken om actie te ondernemen. In de oertijd betekende dat vechten, vluchten of (soms) te verstijven om in leven te blijven.

Tegenwoordig hoeven we niet meer bang te zijn voor de beer of tijger, maar ons brein interpreteert ondertussen wel allerlei signalen alsof die beer en de tijger er nog steeds zijn. Ons brein neemt geen risico’s. Elk signaaltje wat ons brein erop attendeert dat er, vermeend, gevaar zou kunnen zijn laat hem al actie ondernemen. En die signalen die zijn er in overvloed.

Een simpel iets als twijfelen bijvoorbeeld laat ons brein al denken dat er gevaar zou kunnen zijn. Met als gevolg dat telkens als we maar een spoor van twijfel voelen de overlevingsmechanismen in werk worden gezet. Twijfel is namelijk in de verste verte gerelateerd aan gevaar: in de oertijd kon je twijfelen of je zou vechten of dat je beter af was als je zou vluchten. En ons brein is zo geprogrammeerd dat nu alles waarbij twijfel en rol speelt in de categorie “gevaar” wordt weggezet. Met dus alle gevolgen van dien. En ik heb geen idee waar jij over twijfelt, maar bij mij komt de twijfel op een dag nogal eens voorbij. Ik zal je een paar simpele voorbeelden geven.

  • Neem ik rijst of een smoothie als ontbijt
  • Ga ik nu wandelen of doe ik het straks
  • Neem ik brandnetelthee of heb ik meer zin in een andere thee
  • Waar heb ik eens zin in om mijn boterham mee te beleggen
  • Zal ik oversteken of wacht ik die auto toch even af
  • Kan ik deze klus nog doen, of kom ik dan te laat
  • Ga ik nu naar die klant bellen, of doe ik dat liever vanavond

Dit zijn enkel van de voorbeelden waar twijfel, jazeker in de kleinste vorm, voorbij komt op een dag. En als je dan bedenkt dat je lijf elke keer op scherp wordt gezet dan kun je aan het einde van de dag echt wel zeggen: ja ik heb stress gehad. Een gezond brein kan zulke stress momentje prima hebben en weer terug veren naar een ontspannen staat. Een brein die vaker,langer en heviger aan stress bloot staat heeft daar veel meer moeite mee.

De lijst van onderwerpen waarbij een zelfde stress reactie van je zenuwstelsel op gang komt is lang. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

Piekeren, angst hebben, schrikken, boos zijn, verdriet hebben, onzeker zijn, faalangst hebben

Perfectionistisch zijn, bang zijn voor afwijzing, controle willen houden je eenzaam voelen, denken dat mensen je stom vinden, besluiteloos zijn, pijn,

En dan kun je denken aan: slechte eetgewoontes, onregelmatig eten, onregelmatige werktijden, slaapproblemen, als je (of je partner) een (ernstige) ziekte hebt, stressvolle of risicovolle baan

Allemaal zorgen ze op hun eigen wijze voor stress in je systeem.

Alles bij elkaar opgeteld geeft het een behoorlijke berg stress die zich elke dag weer aandient en waarvan de resten (van een leven lang) zich nog in je systeem bevinden.

Want elke keer wordt er in je zenuwstelsel energie vrijgemaakt die kan worden gebruikt voor het vechten of vluchten, maar het grootste deel van de tijd wordt deze energie helemaal niet opgebruikt. Hoogstens als je even een sprintje trekt om die trein of bus te halen. Dan wel. Maar in alle overige gevallen blijft die energie achter in je lijf. Hij wordt opgeslagen in je weefsels (spieren, fascia, organen).

Het resultaat van deze opgeslagen energie is dat je weefsels minder elastisch worden( stijfheid als je ouder wordt), je organel mindergoed gaan functioneren en je energie niveau minder wordt. Bovendien zal je in een lichaam waarin zich stress resten bevinden je minder, vaak, gevoelens van blijheid en plezier ervaren. Simpel weg omdat deze gevoelens niet horen bij een gespannen toestand waar je (volgens je brein) wordt geacht te vechten of te vluchten. En zo is de cirkel dan rond, want ook dat zorgt weer voor stress.

 

Je lichaam kan de stress weer ontladen

Interessant om te weten is dat ons lichaam van nature een mechanisme met zich meedraagt om deze stress allemaal weer te ontladen. Van nature is dat ook de bedoeling namelijk, dat elke keer nadat je stress hebt ervaren je lichaam zich kan ontladen om de overtollige energie van de stress af te voeren. Als je weet hoe je dit kunt doen kun je op een simpele wijze bereiken dat je gezondheid en/of welzijn erop vooruit zal gaan. Het mechanisme waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen dragen we allemaal in ons mee, alleen slaapt het en moeten we het weer tot leven wekken. Dit kun je doen met TRE (tension release exercises). Het zijn 7 simpele oefeningen die het oer mechanisme om te ontladen weer tot leven wekken. De oefeningen van TRE bereiden je lichaam voor en zetten het aan om (chronische) stress en spanning te ontladen.

Hiermee zal binnen korte tijd je slaappatroonn zich verbeteren, je zal meer energie krijgen en  je wordt helderder in je hoofd. Als je langer doorgaat met (chronische) spanning en stress ontladen dan zijn er zelfs nog veel meer veranderingen mogelijk. Alle zaken die met stress te maken hebben kun je omdraaien. En die lijst is lang, Je kunt denken aan: het oplossen van kleine fysieke klachten (bv: hoofdpijn, rug-, nek- en schouder klachten), je zal positiever in het leven komen te staan, je gaat minder piekeren of twijfelen, je zal meer gevoelens van plezier, gemak en ontspanning ervaren, en je gaat meer in je kracht staan.  


TRE leren om je lichaam te bevrijden van stress

TRE is simpel aan te leren in 3 privÚ lessen of een workshop. Kijk op deze website van Praktijk Juichende cellen voor meer informatie over data en kosten (agenda // tarieven).

Weet je eenmaal hoe je TRE veilig een efficiŰnt toe kunt passen dan heb je een prachtige tool in handen om je gezondheid en welzijn je leven lang te ondersteunen.



Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe informatie?
Laat het mij weten via de mail info@juichendecellen.nl

dan krijg je bericht via de mail als er weer een
nieuwe update is.

Terug naar Facebook

Wil je meer weten?
Lees dan ook



Contact     Tarieven    Agenda    Over mijzelf    Tips

volg Praktijk Juichende cellen op Face Book